Sunday, October 30, 2005

sudah lama aku tak menuliskan dalam bahasa melayu.
sudah ku lupakan bahasa ibunda sendiri?

tak munkin, hati ini tak akan lupa bahasa nenek moyang aku.
aku sugguh gembira menjadi orang melayu. keturunan aku jika mengikut cara yang sempurna adalah melaka. Bapaku adalah keturunan melaka. Jika itu satu kebenaran, aku pun seorang anak melaka. haha. kenapa aku tiba-tiba bercakap tentang akar aku ini? tak tau lah, hati ini rindu untuk berborak-borak dengan kawanku di sekolah dengan bahasa melayu.

Sayu hati ini bila ke sekolah dengan orang yang tidak memahamiku. Sukar aku mau mengesuaikan diri di sana. sebenar aku sungguh benci dengan orang yang sungguh tidak bertimbang rasa. aku bagaikan mau putus-asa........

ku tertanya-tanya dengan diriku kenapa ini harus terjadi. di sekolah menengah aku tak buat orang macam ini. kawan baik ku bernama Quincy tak juga aku buat macam gini. aku selalu bercakap bahasa inggeris jika dia dikalangan kawan-kawan melayu. walau bagaimanapun jika ada salah seorang kawanku yang berbangsa berlainan aku selalu memastikan yang dia tidak akan rasa terbiar. Ku selalu mau dia rasa selasa dikalangan kami. Malah aku selalu memprotes dengan kawan-kawan melayu untuk bercakap bahasa inggeris jika ada kawan yang berbangsa bersasingan diantara kita. tetapi di sekolah nanyang poly, aku tidak dapat pengalaman yang sama. kawan-kawan aku di sana selalu bercakap di dalam bahasa berasingan. ku cuba memahami mereka dan cuba mengalah, tetapi kesabaran ku pun ada batas. pedih,pilu,derita aku disana. Walaupun mereka membuat suatu gurauan yang aku hilang didalam perbualan mereka, tetapi di dalam hati ini, aku mencaci mereka seburuk-buruk apa yang ada. aku benci terhadap mereka, Aku benci terhadap orang yang tidak bertimbang rasa. Aku ini tidak berbuat demikian terhadap bangsa lain, tetapi kenapa aku harus menderita and diuji oleh Allah s.w.t sebegini?

Malah, mereka menyindir ku yang aku harus membelajar bahasa cina. walaupun mereka membuat itu sebagai satu gurauan, perkataan itu bagaikan kutukan dan mencacian terhadap bahasa melayu. Bahasa yang aku banggakan.

Aku teringat persanan mak aku, "biar orang buat kita, jangan kita buat"/


harus aku bersabar lagi??? harus aku teruskan hidup begini?
ku masih menunggu hikmah sebalik peristiwa ini..........



Apa Yang Aku ingat sebuaH permata. rupa-rupanya kaca berkilat tidak berharga.

I have nothing in common with them, I am surround with people who is not my kind.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home